Interactions modeling between buildings and with grids in a district

Research Front 3
Participants: PACTE (Leader Gilles Debizet), GAEL, G2ELAB, CEA LITEN, LOCIE, LNCMI
The district space offers a broad range of theoretical combinations for self-consumption. However, many possibilities are impaired in practical applications: the first obstacles are physical laws; other obstacles are caused by regulations (e.g. electricity selling kept to several accredited companies), habits (e.g. professional compartmentalization), and technologies that could change in the future. On the other hand, factors such as economics, autonomy desire or environmental empathy favour new practices and innovative organizations.
Modelling the interactions between buildings and grids is the main objective of RF3. Like the ADEME funded NEXUS research, RF3 hypothesizes that the assemblage of infrastructures (as material and as human entity) shape the whole urban energy system. Innovations of Presqu’île Ecocité and of several European urban projects will be analysed in order to sharply understand and modelling key interactions between buildings and grids relative to energy.

Addressed topics are:

• Characterization of energy flows between buildings in local electricity and heat grids
  • Panorama of multi-carriers and/or multi-actors optimization methods (with Research Front 4)
  • Economic, sociological and “democratic” models of collective auto-consumption beyond buildings (with Research Front 2 and Research Front 4)
  • Automatic creation of simplified models of heat consumption

Source image : www.nexus-energy.fr/

Publications

Nicolas Tixier. Le quotidien en projets : Parcours, coupes, travellings et autres transects. Habilitation à diriger des recherches

M. Pappalardo, "La città patrimoniale è una città conflittuale? Il centro storico di Napoli, “Patrimonio dell’Umanità” Unesco", prononcée au sein du colloque La città conflittuale. Sfide e opportunita? di sviluppo per una nuova governance urbana, Dipartimento di Scienze Politiche, Università degli Studi di Perugia, 27-28 novembre 2017.

E. Payan, "Identification et analyse des configurations d'autoconsommation collective d'électricité solaire à l'échelle européenne", Mémoire de Projet de Fin d'Etude, ENSE3, filière SEM, 2018

S. Laroche, N. Tixier. "AAU. Construire la ville, une question d’ambiances" La lettre de l’Institut des Sciences Humaines et sociales, CNRS

G. Debizet, M. Yalcin-Riollet. Considering socio-energy assemblage to characterise innovative energy intermediaries. Breaking the Rules! Energy Transitions as Social Innovations, Jun 2018, Berlin, Germany

Gilles Debizet, Melike Yalcin-Riollet, Antoine Tabourdeau. Exploring spatial reconfigurations between consumption and production through the socio-energy assemblage notion. 9th International Sustainability Transitions Conference, Jun 2018, Manchester, United Kingdom

L Morriet, C Pajot, B Delinchant, Y Marechal, F Wurtz, F Debray, B Vincent. Optimisation multi-acteurs appliquée à la valorisation de chaleur fatale d’un acteur industriel flexible. Conférence IBPSA France, 2018, Bordeaux

François Balaye, Lisa Bienvenu, Gilles Debizet et Pierre-Antoine Landel, « La transition énergétique : eldorado des relations ville-campagne ? Le cas de TEPOS métropole-montagne », Journal of Alpine Research | Revue de géographie alpine [En ligne], 106-2 | 2018, DOI : 10.4000/rga.4415

S. Laroche, N. Tixier. (2019) "L’eau dans les paysages de l’énergie. Le cas de la presqu’île de Grenoble" Projets de Paysage

G. Debizet, S. La Branche, "Scénarios de transition énergétique : les vertus critiques d’une analyse par acteur-pivot", Approches critiques de la transition énergétique dans les sciences humaines et sociales (ACTESHS), 2019 (à paraître)

Pajot, C.; Artiges, N.; Delinchant, B.; Rouchier, S.; Wurtz, F.; Maréchal, Y. An Approach to Study District Thermal Flexibility Using Generative Modeling from Existing Data. Energies 2019, 12, 3632.

Published on December 11, 2019